Douglas Fairbanks

Douglas fairbanksNär man tänker på äldre tiders manliga filmhjältar får man oftast bilden av en svärdsvingande, bländvitt leende herre med smal mustasch och lekfull framtoning. Namn som Clark Gable och Errol Flynn kanske nämns men innan Gable och Flynn fanns Douglas Fairbanks, han är urtypen, de andra är efterföljare.

Den tidiga filmen var baserad på teaterns språk med de begränsningar som det innebär till exempel vad gäller rörlighet men detta var på väg att ändras i takt med förbättrad teknik, bättre manus och publikens ökande krav.

Fairbanks, vars atletiska begåvning hade gett honom framgångar på teaterscenen, passade perfekt i denna nya tid och hans rörlighet och fysik är än idag häpnadsväckande och man bör se de så kallade swashbucklerfilmer (filmer om fäktande hjältar i historisk tid som räddar ljuva damer från eleganta men ondsinta skurkar)som han blev känd för som föregångare till vår tids actionfilmer.

Bakgrund

Född 1883 som son till en judisk advokat och veteran från amerikanska inbördeskriget inledde Fairbanks sina skådespelarkarriär redan i tonåren och var etablerad på landets teaterscener när han 1915 kom till Hollywood. Väl där kom han i kontakt med D.W. Griffith som var den tidens mest framgångsrike filmskapare(hans epokgörande Nationens Födelse hade premiär samma år)och de då största filmstjärnorna, såsom Mary Pickford och Charlie Chaplin.

Hollywoods största stjärna

Inom tre år var Fairbanks inte bara världens största manlige filmstjärna, han hade även inlett en romans med världens då största kvinnliga filmstjärna, Mary Pickford som vid den här tiden var så uppburen att hon kallades ”America’s sweetheart”(i Sverige kallades hon ”hela världens lilla fästmö”). Så populära var dåtidens stjärnor att filmbolagen skaffade sig monopol på bland annat distribution av film för att kunna hålla stjärnornas löner nere. Inte ens detta rådde på stumfilmserans största, 1919 bildades United Artists av Fairbanks, Pickford, D.W. Griffith och Charlie Chaplin, från och med nu kunde de göra vilka filmer de ville och för Fairbanks del innebar detta några av hans mest populära filmer såsom Zorros Märke/The Mark of Zorro(1919), Robin Hood(1922) och Tjuven i Baghdad/The Thief in Baghdad(1924). Fram till dess hade han mest spelat komiska roller och genren med svärdsvingande gentlemän, så kallade swashbucklerfilmer är i mångt och mycket Fairbanks verk och kom att vara en av de populäraste filmgenrerna under mycket långt tid.

Samtidigt växte Fairbanks och Pickfords popularitet som par och det är nu man börjar tala om Hollywood royalty, filmstjärnor som är lika kända som, och av många behandlades som just kungligheter. Deras hem, givetvis döpt till Pickfair, blev en av världens mest kända byggnader och på sina resor blev de emottagna av tusentals jublande beundrare.

Mot slutet av 1920-talet dalade Fairbanks stjärna. Han närmade sig nu 50 och ett intensivt yrkesliv kombinerat med rökning gjorde att han inte riktigt hade samma fräschör och samma förmåga att göra de halsbrytande stunts som gjort honom världsberömd. Dessutom var filmbranschen på väg in i en ny, stor omvälvning som skulle komma att ödelägga många skådespelares och filmskapares karriärer: ljudfilmen. Fairbanks själv älskade stumfilmsmediet och den storslagna The Iron Mask från 1929 är ett medvetet och gripande farväl till genren, passande nog dör Fairbanks karaktär i slutet. Inte långt efter detta drog sig Douglas Fairbanks tillbaka och avled i Santa Monica 1939.

 

Arv

Arvet efter Douglas Fairbanks kan ses överallt i filmhistorien efter honom. I allt ifrån utseende till charmen och de akrobatiska numren försökte senare legender som Clark Gable, Tyrone Power och Errol Flynn följa i hans fotspår. Den genre han i mångt och mycket skapade, swashbucklers, har aldrig riktigt dött och influenser av den ses i alltifrån Star Wars till Pirates of the Caribbean. 2011 års Oscarsvinnare The Artist anses vara till stor del inspirerad av Fairbanks och den för många dramatiska och förödande övergången från stumfilm till talfilm.

Idag ser man filmer för vad de är, oavsett talfilm eller stumfilm. Det stumfilmen åstadkom med de begränsningar som tidsandan och tekniken innebar framträder nu som just så imponerande som det är och det finns ingen risk att Douglas Fairbanks glöms bort.

Kommentarer är avstängda.